Posted by : MARIVS IMPERATOR 10 Sep 2011



Am descoperit relativ tarziu acest oras, in aceasta vara, pana atunci fiind doar un trecator grabit si admirand peisajul din "goana" masinii pe DN1 sau a trenului in drum spre Brasov, insa am ramas placut impresionat de frumusetea locurilor, a caselor vechi si a istoriei acestei localitati.
In cele ce urmeaza, voi demara un mini-serial in 7 episoade sub titlul generic de "Calator prin Busteni", dupa cum urmeaza:
- ep. 1 - Calator prin Busteni (acesta de fata, ce va arata istoria locului, dezvoltarea localitatii si starea sa actuala),
- ep. 2 - Hotel & Casino Busteni (proiectat de arh. Paul Smarandescu la inceputul secolului XX),
- ep. 3 - Primaria Busteni,
- ep. 4 - Casa de Cultura din Busteni,
- ep. 5 - Casa "Cezar Petrescu",
- ep. 6 - Palatul Cantacuzino (apartinand initial printului Cantacuzino, proiectat de Grigore Cerchez),
- ep. 7 - Spitalul Orasenesc (istoria unei demolari).
Trebuie sa mentionez ca nu voi preciza informatii turistice, acestea nefacand obiectul acestui serial, ci am sa incerc sa prezint atat cat cunosc istoria si arhitectura acestui loc.


                                                                 CALATOR PRIN BUSTENI


Dupa constituirea statelor medievale romanesti a inflorit si comertul ce venea dinspre Bizant si isi varsa bogatiile in Transilvania, iar mai departe de aici inspre partile apusene ale germanilor si francilor. Daca acum activitatile economice ale oraselor de pe Valea Prahovei sunt legate preponderent de turism, in evul mediu acestea aproape ca nu existau, iar trecatorii calatoreau printr-un tinut salbatic strabatut de un drum anevoios ce ajungea la Brasov. Valahia a dus un permanent razboi comercial cu Kronstadt (Brasov) sau Hermanstadt (Sibiu) pentru intaietatea economica, deseori punctat chiar de conflicte armate. Tensiunile cu Brasovul s-au marit odata cu mutarea scaunului domnesc de la Targoviste la Bucuresti.
Pentru ca acest drum era unul anevoios si plin de primejdii, dat fiind putinatatea oamenilor ce traiau in zona, Vladislav Voievod, Vlad Tepes, Radu cel Mare, Constantin Brancoveanu sau Ion Mavrocordat se ingrijesc de largirea acestuia si de infiintarea de catune in lungul sau, unde calatorii sa poata trage la un han si sa gaseasca adapost. De asemenea, tot acum, potere domnesti patrulau regulat pe acest drum pentru a speria talharii. Din aceste catune (Poiana Tapului, Sinaia, Izvorul, Slonul de Piatra etc) se vor dezvolta intr-un tarziu localitati precum Sinaia, Azuga, Busteni, Predeal etc.

Mihail Sutu
In ceea ce ne priveste, samburele ce a dus la nasterea orasului Busteni este faptul ca la 1782 Mihail Sutu decide sa mareasca schitul Izvor cu 24 de familii ce slujeau Manastirii Sinaia, iar acestia capatand pamant s-au intins mai la deal si s-au fragmentat in doua nuclee, unul Busteni (catunele Dragusesti si Trestia), iar celalat la Azuga. In 1788 prin Pasul Bran au trecut au trupe austrice care s-au inclestat cu cele turcesti in locul dintre Sinaia de azi si Busteni. Luptele au fost crancen, au alungat populatia din zona si a incetinit vremelnic marirea localitatilor din zona. Oamenii de la Slonul de Piatra (in coasta muntelui Zamora) s-au plans la stapanire, lui Mavrogheni, domnul Tarii Romanesti si sustinator al turcilor, despre distrugerile pricinuite, iar acesta a binevoit sa-i scuteasca o vreme scurta de dari pentru a se putea intoarce. Daca atunci distrugerile razboiului au dus la exodul populatiei, tot conflictele armate sunt cele care au si adus locuitori in Busteni. Astfel, in 1802 Osman Pasvanoglu si trupele sale ameninta Bucurestiul, in 1812 ciuma lui Caragea facea ravagii in Bucuresti si Giurgiu, iar la 1821 turcii treceau capitala prin sabie pentru a gasi pe Ipsilantii si sustinatorii sai. In toate dintre aceste cazuri multi oameni si-au gasit salvarea fugind pe Valea Prahovei si ingrosand randurile locuitorilor actualelor localitati Sinaia, Busteni, Azuga sau Predeal.
Dupa anii 1800 se refac si maresc hanurile din Sinaia, Busteni si Predeal, fapt datorat activitatii economice tot mai dezvoltate. Dupa ce Imperiul Otoman pierde 2 decenii mai tarziu monopolul comercial asupra Dunarii si Tarii Romanesti, are loc un boom comercial care duce la inceperea constructiei unei sosele moderne intre Campina si Predeal in anul 1845/46, din porunca domnitorului Bibescu, dar abandonata din cauza agitatiilor revolutionare din 1848.

Vechea cladire a Primariei Busteni
Cu toate ca echipa condusa de Alexandru Ioan Cuza a reformat si modernizat organizarea teritoriala Romaniei, localitatea Busteni se gasea in anul 1884 facand parte din comuna Podul Neagului, intinsa pe aproape 35 de Km intre Comarnic si Predeal. Lucrul acesta era nepractic, punand lumea pe drumuri lungi si anevoiase pentru orice pricina mai importanta ce o aveau cu organele statului, fapt pentru care Bustenii inglobeaza Poiana Tapului, Poiana Cerbului si Zamora si se desprinde de Podul Neagului. Localitatea Busteni a fost declarata oras abia in 1946, iar cartierul Poiana Tapului a primit statutul de statiune climaterica.


Dezvoltarea exploziva a acestei localitati aparent lipsite de importanta se datoreaza in primul rand caii ferate Ploiesti - Predeal (lucrarile au fost inaugurate in 1876 si finalizate in Iulie 1879) si in al doilea rand, poate chiar mai important, fratilor Karl (Carol) si Samuel Schiel din Rasnov. Acestia au infiintat in aici in 1882 o fabrica de hartie. Au avut un succes fulminant, astfel incat in scurta vreme s-a ajuns la aproape 1200 de muncitori. In 1891 acestia inaugureaza o fabrica de chibrituri la Susai, in apropiere, iar in 1893 dispuneau de o moara de macinat lemnul. Dupa 1893 fratii Schiel "acapareaza" si Azuga, construind aici o fabrica de cherestea. Tinand pasul cu vremurile, in 1904 moara de macinat lemn se modernizeaza si se transforma intr-o fabrica de celuloza. Tot la inceputul secolului al XX-lea, de numele fratilor Schiel se leaga si folosirea unei linii de cale ferata electrificata, cu locomotive electrice aduse din Germania, de la uzinele berlineze Orenstein si Koppel. Pe aceasta cale ferata se transportau muncitori, materiale si lemn necesar functionarii fabricii.
Acesti doi frati sunt pentru Busteni de aceeasi importanta capitala precum a fost MS Carol 1 pentru Sinaia. Faptul a ca au dezvoltat o intreaga industrie si au avut foarte multi muncitori, practic a dus la transformarea localitatii Busteni dintr-o comuna mai mare, intr-un adevarat nod economic.

Fabrica de Hartie - inceputul anilor 1900
Prosperitatea localitatii, cat si aducerea moravurilor occidentale in Romania, a determinat pe multi dintre potentatii zilei sa-si construiasca aici case de vacante si sa practice ski si recreerea prin drumetii montane.

Marele Hotel Caraiman - aproximativ 1895-1900
Hotel Focsaneanu - 1907
Hotel & Casino Palace - 1912

Apar nenumarate hoteluri si se dezvolta o arhitectura foarte frumoasa, o imbinare reusita de stiluri alpine, multe dintre acestea reusind sa supravietuiasca pana in prezent. Totusi, de admis faptul ca principalele perioade in care s-au construit vile particulare au fost cea interbelica si cea post 1990.
Incantat de frumusetea locului, printul Grigore Cantacuzino (poreclit Nababul, datorita averii sale fabuloase) se hotaraste sa ridice un foarte frumos palat in stil neo-romanesc pe locul actualului cartier Zamora si finalizat in anul 1911.

Palatul Cantacuzino - la putin timp dupa inaugurare

Perioada interbelica inseamna o continua dezvoltare, atat industriala, cat mai ales turistica. Apar puzderie de vile, strazi ordonate si dotate cu iluminat public, canalizare, sosea, cale ferata modernizata, un teren de golf, iar spre finalul acestei perioade aici se muta scriitorul Cezar Petrescu.
Cel mai important simbol al Busteniului este construit intre anii 1926 si 1928, cu ajutorul Casei Regale, fiind vorba despre celebra Cruce a Eroilor Neamului.


Perioada dintre 1944 si 1990 a insemnat o accelerata dezvoltare industriala in prima faza, apoi urmata de una turistica. Orasul isi modifica aspectul prin aparitia unor cartiere de blocuri, insa se fac si investitii inspirate in hoteluri noi si-n celebra telecabina ce urca spre Babele.

Hotel & Restaurant Caraiman - construit in anii 1960
Hotel Silva - construit in anii 1970
Perioada 1990 - 2011 a adus cu sine falimentul industriei, demolarea fabricii de hartie, a spitalului local, cat si demolarea multor vile ante si interbelice (si inlocuite cu vile de un stil indoielnic), iar turismul se face in mod haotic, totul avand un aer greu de impovizatie orientala.

{ 3 comments... read them below or Comment }

  1. Super serialul și abia aștept părțile următoare! Rămân la părerea că Bușteniul este cea mai frumoasă așezare de pe Valea Prahovei, mult mai faină decât Sinaia mult-lăudată.

    App, dacă vrei poze cu marele Hotel Caraiman de până în demolare, spune-mi. Si alte poze vechi dacă vrei, te rog dă-mi un mail.

    Și să nu uit: Hotelul Silva cred că a fost construit prin 80-81, dar e posibil să mă înșel. Iar gara din imaginea veche e prima gară, astăzi înlocuită un altă, la fel de interesantă (de curând am văzut că ”a dispărut” ceasul vechi de pe peronul 1 al gării).

    ReplyDelete
  2. @Lucian Vasile

    Multumesc pentru ajutor! Sigur, daca ai poze, te rog sa imi trimiti pe adresa de e-mail de la Contact. Voi specifica in articol de unde le am, ca multumire pentru ele :)
    In sursa gasita de mine, Hotel Silva apare ca aprobat pentru constructie in anul 1979 si de aceea am preferat sa trec anul conceptiei, nu cel al finalizarii constructiei, de care nu-s sigur.
    Despre gara nu m-am hotarat sa scriu, nici despre locomotiva electrica de langa peron, ce a fost folosita pe calea ferata a fratilor Schiel, caci nu am suficiente date (si, din prostie si neatentie, nu am facut poze recente).

    ReplyDelete
  3. vederea cu fabrica de hirtie e in oglinda; am gasit si eu intr-un anticariat, cindva, o vedere cu aceeasi imagine, numai ca are textul in josul vederii; mi-aduc si acum aminte, cind am cumparat-o, m-a pus cumva la incercare pina am gasit legatura intre text si imagine...

    ReplyDelete

- Copyright © Arhitectura si urbanism in Romania -